Skojarzenia są sposobem na naukę wykorzystywanym niemal na każdym etapie nauczania. Czasami inicjują to sami nauczyciele, którzy zdają sobie sprawę, że uczniowie, zwłaszcza najmłodsi potrzebują innego bodźca do nauki, niż starsi. Jednak uczenie się skojarzeniami nie wymaga pomocy i można je przeprowadzić samodzielnie. Jest to o tyle indywidualna sprawa, że skojarzenia mogą być bardzo różnorodne.

Pierwszy sposób na skojarzenie to powiązanie zagadnienia albo terminu z czymś znanym i przyjemnym, chociaż abstrakcyjnym. Wtedy myśląc o tym będzie można dojść do niezbędnego fragmentu wiedzy, który jest potrzebny na teście sprawdzającym.

Drugi sposób to układanie abstrakcyjnych, skojarzeniowych wierszyków, które można sobie powtarzać w trakcie nauki. Nie nadaje się to za bardzo do dużej ilości materiału, ponieważ bardzo rozbudowany wierszyk może nie okazać się przydatny i zgubi sens. Układane zdania, nawet najbardziej abstrakcyjne, ale zawierające odpowiednie elementy przydają się do powtarzania nabytej wiedzy tuż przed egzaminem.