Pierwsze klasy podstawówki w dalszym ciągu kojarzą się przede wszystkim z nauką pisania i czytania, chociaż przez lata sposoby nauczania tych umiejętności zdołały w pewnym stopniu ewoluować. Wynika to zmian w reformie oświaty, która wprowadzana jest od kilku lat. Jeszcze piętnaście lat temu naturalne było, że uczniowie z zerówki przechodzili do pierwszej klasy już z pewnymi umiejętnościami w dziedzinie pisania i czytania. Wynikało to z programu przedszkolnego. Z taką wiedzą było im łatwiej poszerzać ją o nowe elementy. Obecnie, według założeń ministerstwa nauka ma się odbywać dopiero w pierwszej klasie, a w zerówce dzieci mogą co najwyżej ćwiczyć ręce robiąc ryjąc ślaczki różnego rodzaju. Przebiega to rożnie i tak naprawdę większość dzieci rozpoczyna podstawówkę już coś wiedząc.

Pierwsza klasa to przede wszystkim zapoznanie się z alfabetem oraz utrwalanie jego poszczególnych elementów, poprzez ćwiczenie pisania, łączenie liter w proste słowa, a następnie zdania, w czym pomaga odpowiedni elementarz. Po przejściu trzech pierwszych klas dziecko nie powinno mieć problemu z tymi elementami.