Podstawówka to czas na plan lekcji. Zajęcia nie odbywają się tak, jak w przedszkolu, kiedy to nauczyciel decydował co będą robić dzisiejszego dnia oraz w jakim zakresie. W podstawówce pojawia się narzucony z góry plan, który dostosowany jest do wieku dzieci oraz wiedzy, jaką powinny poznawać i zdobywać na danym etapie. W klasach 1-3 plan jest jeszcze dość płynny, często poprzetykany pewną formą zabawy, lecz od czwartej klasy staje się on bardziej stabilny. W dużej mierze ze względu na nowe przedmioty, które są wprowadzane do zajęć dzieci i które trzeba rozdzielić między nauczycieli odpowiednich przedmiotów. Coraz częściej plan staje się dłuższy, lekcji więcej, jednak rozwija się to stopniowo, więc dzieci mają szansę przyzwyczaić się do przeprowadzanych zmian. Oczywiście taki natłok lekcji bywa męczący, dlatego pomiędzy nimi zaznaczane są przerwy, w tym jedna dłuższa, w czasie której można odetchnąć przez więcej, niż pięć minut. Ideałem byłoby ustanowienie godzinnej przerwy, w czasie której dzieci mogłyby zjeść obiad, najlepiej w stołówce i odpocząć nieco bardziej, lecz jest to dopiero w planach.