Chociaż przejście z zerówki do podstawówki wydaje się końcem zabaw. Obecnie odcięcie to nie jest tak wyraźne, jak było dawniej. W dalszym ciągu, głównie ze względu na zaniżony wiek dzieci, łączy się zabawę z nauką. Ma to dać przyjemniejszy odbiór lekcji, a jednocześnie sprawić, że nauka będzie kojarzona z przyjemnością. W tym celu, w każdej sali, w której odbywają  się zajęcia w klasach od pierwszej do trzeciej znajduje się wydzielony kąt na zabawę łączoną z nauką. Najczęściej jest on wyściełany dywanem, wykładziną w kolorowe wzory. Dzieci swobodnie mogą tam  siedzieć w kole, razem z nauczycielem. Dla najmłodszych, którzy właśnie skończyli przedszkole jest to coś znajomego, co sprzyja poczuciu bezpieczeństwa.

Zabawy i zajęcia edukacyjne w wielu przypadkach zależą od pomysłowości nauczyciela. Ma przekazać wiedzę, która znajduje się w programie edukacyjnym, jednak jak ma to zrobić, nie zawsze jest określone. Często nauczyciele decydują się na różnego rodzaju wycinanki, obrazki, skojarzenia, gry, które mają zaangażować dziecko, kolorowanki, wierszyki, czyli wszystko to, co mogłoby przyciągnąć również dorosłego uczestnika lekcji.