E-mail marketing to jeden z elementów prowadzenia działań reklamowych poszczególnych przedsiębiorstw. Czasami potrafi zirytować konsumentów. Warto jednak podkreślić, że dobrze dobrane działania potrafią realnie angażować i budować lojalność klientów. Jak prowadzić takie działania, aby przynosiły korzyści? Warto zacząć od podstaw, które znajdziesz poniżej.
Co to jest e-mail marketing
Marketing e-mailowy to jeden z elementów marketingu bezpośredniego. W tym właśnie przypadku to poczta elektroniczna jest narzędziem komunikacji. To zupełnie coś innego niż dobrze znana reklama na Facebooku czy w wyszukiwarce Google. Warto również wspomnieć, że głównym zadaniem email marketingu jest budowanie pozytywnych i długotrwałych relacji z klientami. To również element budowania lojalności i realne zwiększanie sprzedaży. Zajmując się takim rodzajem działań marketingowych najczęściej wykorzystuje się:
- Newslettery – najpopularniejszy sposób komunikowania się z osobami, które są zainteresowane działalnością Twojego przedsiębiorstwa. Forma ta powinna zawierać komunikaty, których nie ma na stronie firmowej. Jest to miejsce, dzięki któremu pozyskasz dane kontaktowe (adres mailowy). Oczywiście nie za darmo! Konieczne będzie zaoferowanie czegoś w zamian. Mogą to być ciekawostki, poradniki czy kody rabatowe. Newsletter najczęściej jest wysyłany ze stałą w dwóch formatach – HTML i tekstowej.
- Ściśle określone mailingi – są to wysyłki związane z treściami ściśle sprzedażowymi. Celem takich działań jest przekonanie do zakupu prezentowanych towarów lub usług.
E-mail marketing, a kwestie prawne
Przede wszystkim polskie prawo w jasny sposób wskazuje, że nadawca e-mail marketingu jest zobowiązany do uzyskania odrębnej zgody odbiorcy na przetwarzanie danych osobowych. Dotyczy to oczywiście przesyłania informacji handlowych za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz przesyłanie informacji marketingowych. Ponadto zgody te muszą być potwierdzone, na przykład oddzielnym mailem. Jednocześnie sam odbiorca takich treści musi mieć możliwość bezpłatnego i łatwego wycofania go w dowolnym momencie. Pamiętaj również, że zbierając dane, jesteś zobowiązany do szczegółowego poinformowania odbiorcy o celu ich przetwarzania.
Zasady tworzenia skutecznych treści
Działania związane z e-mail marketingiem możesz prowadzić samodzielnie lub zlecić je odpowiedniej agencji. Przede wszystkim bazę najlepiej tworzyć małymi krokami samodzielnie. W jaki sposób? Pomocny będzie specjalny formularz, który pojawi się na Twojej stronie internetowej. Oznacza to, że tylko osoby zainteresowane ofertą zapiszą się i chętniej odczytają wiadomości. Jednocześnie warto zadbać o spersonalizowane wiadomości. Zadbaj też o grafikę! Każda przekazywana informacja powinna być czytelna, jasno wskazywać cel i zachęcać do działania. Dodatkowo warto wiedzieć, że wysyłanie e-zbyt często będzie blokować skrzynki mailowe. Warto więc stworzyć konkretny plan działania, który pomoże w zachowaniu systematyczności i wysokiego wskaźnika otwieralności maili.
Poznaj zalety e-mail marketingu!
Decydując się na działania związane z mailingami możesz liczyć na naprawdę szeroki zasięg. Dodatkowo niski koszt jest ogromnym plusem tej formy reklamy. Sama praca nie wymaga skomplikowanych narzędzi. Czasami wystarczy proste narzędzie oraz dobry pomysł na przesyłane do klientów treści. Warto także w tym momencie podkreślić, że skuteczne wdrożenie marketingu e-mailowego może wyraźnie wpłynąć na wzrost przychodów. Odpowiada za to między innymi wysoki współczynnik klikalności, czyli stosunek kliknięć do wyświetleń. Jest to precyzyjna metoda pomiaru skuteczności działań email marketingowych.
E-mail marketing bez wątpienia jest opcją, z której warto korzystać. Sprawdza się bardzo dobrze nawet przy małych biznesach, które zaczynają. Jeżeli więc poszukujesz dodatkowych kanałów reklamy pomyśl właśnie o tym rozwiązaniu. Jesteśmy pewni, że przyniesie ono naprawdę dużo korzyści i będzie realnie wspierać rozwój biznesu. Nowi klienci dodatkowo poznają samą firmę jeszcze lepiej, co wpłynie na ich lojalność, a to przełoży się na Twoje zyski.