Coraz więcej osób otwiera własne biznesy. To wiąże się z ogromem pracy, ale jednocześnie z wielką satysfakcją. Warto więc zapoznać się z rozwiązaniami, które ułatwiają pracę. Model biznesowy Canvas pozwala w pełni analizować działania firmy bez obowiązku konstruowania skomplikowanych dokumentów. Wystarczy chwila refleksji i kartka A4. Warto przekonać się samodzielnie, że to świetny sposób na przetestowanie pomysłów biznesowych. Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.
Model biznesowy Canvas – podstawy
Twórcą opisywanego modelu jest Alexander Osterwalder. Ten szwajcarski biznesmen dokładnie zweryfikował sposób działania wielu firm i biznesów. Dzięki badaniom okazało się, że można opracować model biznesowy, który traktuje działalność firmy jako składnik dziewięciu podstawowych punktów. W postaci prostej tabeli można w pełni przejrzeć zasady organizacyjne konkretnej firmy. Niekwestionowaną zaletą jest jego przejrzystość i prostota. Całość analizy wykonywana jest na papierze formatu A4, a sam szablon jest odpowiedni dla każdej firmy. Wszystko to niezależnie od branży i skali. Możesz nawet pracować w domu! Ponadto model biznesowy Canvas nie musi obejmować całości. Bardzo dobrze będzie sprawdzał się również w przypadku wprowadzenia nowych produktów oraz usług.
9 elementów Twojego biznesu
Analizę działań firmy jest możliwa za pomocą następujących 9 podstawowych elementów:
- Główni partnerzy,
- Najważniejsze działania,
- Kluczowe zasoby,
- Propozycja wartości,
- Relacje z klientem,
- Segmentacja klientów,
- Struktura kosztów,
- źródła dochodów.
Wypełnienie formularza w opisywanej powyżej kolejności pozwala skupić się na najważniejszych elementach, które bezpośrednio przekładają się na rozwój i ostateczny sukces danego przedsiębiorstwa. Choć sama forma może wydawać się nie wyróżniająca się, podkreśla jednak elementy biznesowe. Są one bowiem w wielu przypadkach niedoceniane lub nieuwzględniane przez przedsiębiorców.

Model biznesowy Canvas – od czego zacząć?
Poniżej znajdziesz poszczególne kroki, które należy wykonać, aby sam proces przyniósł Tobie i Twojemu biznesowi najwięcej korzyści. Na co warto zwrócić uwagę?
- Propozycja wartości – analizując opisany punkt warto zweryfikować, co wyróżnia Twój biznes na tle firm, które działają w podobnej branży. Spróbuj ustalić, dlaczego klienci wybierają Twój produkt lub usługę (wartość dodana).
- Segmentacja klientów – zdefiniowanie grupy docelowej jest konieczne. Warto zwrócić uwagę na podstawowe cechy, takie jak wiek, miejsce zamieszkania, płeć, wykształcenie, status społeczny i pozostałe potrzeby lub zainteresowania.
- Kanały dystrybucji – ten punkt pokazuje, w jaki sposób Twoja firma komunikuje się z klientami. Dotyczy to wydania produktu, wszelkich działań, które mają na celu przekazanie klientom informacji o produkcie i usługach. Dlatego w takim przypadku warto rozważyć prace związane z marketingiem, które wypromują skutecznie produkt. Dodatkowo nie wolno zapomnieć o wsparciu procesu sprzedaży i o samej obsłudze posprzedażowej.
- Relacje z klientami – weryfikując pomysły biznesowe, należy określić rodzaj relacji, jakie chcesz tworzyć z klientami. Musisz zapamiętać, że powinieneś rozważyć ten element w oparciu o oczekiwania klienta, a nie własną wygodę.

Model biznesowy Canvas – kolejne kroki
- Struktura dochodów – w tej sekcji omówisz wszystkie sposoby zarabiania pieniędzy oraz to, w jaki sposób będziesz prowadzić sprzedaż. Jeżeli zastanawiasz się nad udostępnieniem części usługi lub produktu za darmo, to właśnie w tym momencie powinieneś sprecyzować jego zakres.
- Kluczowe działania – to określenie i opisanie działań, które należy podjąć, aby zwiększyć wartość dla klientów, budować relacje i ostatecznie generować przychody. Działania mogą obejmować produkcję, rozwiązywanie problemów serwisowych, tworzenie dedykowanej platformy, która umożliwi sprzedaż czy nawet działu obsługi klienta.
- Kluczowe zasoby – to zdefiniowanie materialnych i niematerialnych zasobów, które są niezbędne do wytworzenia produktów i usług, jak również do dotarcia do twojej, ściśle zdefiniowanej grupy docelowej. Zasoby będą obejmować wszystkie maszyny wykorzystywane przez firmę, a także prawa autorskie czy patenty.
- Główni partnerzy – każda firma współpracuje z partnerami biznesowymi. Obejmuje to wykonawców, dostawców i inne podmioty, które wspierają Twoją firmę.
- Struktura kosztów – to określenie wszystkich wydatków związanych z produkcją, nawiązywaniem relacji z klientami oraz generowaniem ostatecznego dochodu.
Model biznesowy Canvas to ciekawa opcja, która jest szczególnie pomocna dla młodych przedsiębiorców. Skorzystanie z prostych zasad pozwoli w łatwy sposób opisać istotę biznesu. Warto więc korzystać z tego, co proponuje nam model biznesowy Canvas i cieszyć się rozwojem własnej firmy.