Postanowiłeś, że od dziś będziesz przekazywał światu teksty na Twoim własnym blogu? Wspaniale! W takim wypadku pora zabrać się do pracy! Jak prowadzić bloga? Co powinieneś wiedzieć przed rozpoczęciem pracy? Wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz poniżej. Jeżeli więc planujesz karierę Blogera lub po prostu chcesz prowadzić blog firmowy, koniecznie czytaj dalej!
Dokładnie określ tematykę bloga
Decydując się na prowadzenie bloga warto przede wszystkim pomyśleć o jego tematyce. Najłatwiejszym rozwiązaniem będzie zebranie wszystkich myśli w jednym miejscu. Możesz zrobić to używając kartki papieru lub korzystając z aplikacji, które przeznaczone są do rysowania mapy myśli. Po co to wszystko? To najlepszy moment, aby odpowiedzieć na poszczególne pytania:
- W czym jestem dobry?
- Co lubię robić i na czym się znam?
- Co chcę przekazać innym?
- Jakie są moje cele krótko i długoterminowe?
- Czy posiadam wiedzę, która mi pozwoli na sprawne założenie bloga?
- U kogo mogę szukać pomocy?
- Czy mam zaplanowane pierwsze wpisy?
- Jaką konkretnie tematykę chcę poruszać?
- Jaką wartość chcę dać moim czytelnikom?
Bez względu na to, ją blogową kategorię wybierzesz, najważniejszą rzeczą będzie zrozumienie tej właśnie tematyki. Tylko wtedy będziesz mógł pisać i publikować wartościowe i przede wszystkim angażujące treści. To natomiast w blogowaniu jest najważniejsze.
Do kogo chcesz kierować swoje treści, czyli grupa docelowa
Tajemnicą sprawnego blogowania będzie określenie dokładnej grupy docelowej. Dlaczego? Jeżeli popiszesz konkretną osobę, której chcesz coś przekazać, będzie Ci zwyczajnie łatwiej. Co to oznacza w praktyce? Opis grupy docelowej powinien być szczegółowy i precyzyjny. Najlepiej, by zawierał parametry, takie jak:
- Płeć
- Wiek (najlepiej przedział)
- Zainteresowania
- Potrzeby
Dodatkowo warto wykluczyć cechy niepożądane. Dzięki temu stworzysz realną personę, do której skierujesz Twoje treści. Na początku możesz eksperymentować. Pamiętaj jednak o analizie statystyk. To dzięki nim będziesz wiedzieć, czy docierasz do wcześniej sprecyzowanej grupy czy też zaplanowane działania nie do końca pomagają w osiągnięciu celu.
Jak prowadzić bloga, aby było to skuteczne?
Po pierwsze warto uświadomić sobie, że prowadzenie bloga jest ciężką pracą. Zachowanie regularności powinno być Twoim priorytetem. Po drugie warto zainteresować się podstawami SEO, które pomogą w pozycjonowaniu Twojej witryny w wyszukiwarce Google. Profesjonaliści zalecają korzystanie z WordPressa. Ten system CMS gwarantuje prowadzenia bloga „na swoim”. Dzięki temu zapomnisz o ograniczeniach i będziesz mógł zaprojektować stronę w taki sposób, by była ona spójna wizualnie i przyjemna dla czytelnika, który może korzystać z różnych urządzeń.
Bardzo ważna promocja!
No dobrze, być może już wiesz, jak prowadzić bloga. Czy to wszystko? Oczywiście, że nie!
Na szczególną uwagę zasługuje wykorzystanie mediów społecznościowych. Najchętniej wybierane to Instagram, Facebook, Pinterest oraz Twitter. Wykorzystanie tych miejsc pozwoli na zbudowanie lepszych relacji z Twoimi czytelnikami. Dodatkowo wykorzystanie tych miejsc spowoduje, że użytkownicy sieci chętniej do Ciebie powrócą.
Innym, bardzo ważnym kanałem promocyjnym będzie pełen wiedzy Newsletter. Ma on na celu informowanie odbiorcy o nowych artykułach, usługach, produktach czy też ewentualnych zmianach. Bardzo popularną metodą będzie stworzenie tak zwanego „freebie”. Jest to darmowy prezent w zamian za zapisanie się do otrzymywania Twojego Newslettera. Dzięki temu Ty będziesz budował listę potencjalnych klientów, a osoba, która poda maila otrzyma coś wartościowego. Pamiętaj, że taki Newsletter może być najtańszą formą reklamy.
Jak prowadzić bloga? Z sercem! Zaangażowanie, profesjonalne podejście do tematu i nieustanny zapał to elementy, które będą niezmiernie ważne. Oczywiście warto tez znać zasady języka polskiego. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz znaleźć osobę, która Ci w takim pisaniu pomoże. Najważniejsza będzie więc wartościowa treść, która przyniesie wartość Twoim odbiorcom. To główny element, który będzie realnym wsparciem przy rozwoju i pomoże Ci zbudować pozycję eksperta w Twojej dziedzinie.